Danielle Kwan-Lafond

Prof. Dani Kwan-Lafond, a young woman with dark hair wearing a blue shirt
Assistant Professor - Teaching Stream
Telephone number
416-287-7354
Building HL 470

Professor Dani Kwan-Lafond is a mixed-race woman born in Treaty 4 territory (Saskatchewan) who has lived in Tkaronto (Toronto) for many years. She is a former social worker, a former high-school leaver, and someone with lived experience as a social service client; these experiences continue to inform her teaching practice and commitment to non-traditional, decolonized and anti-racist approaches to teaching and learning. Professor Kwan-Lafond’s teaching and research interests include social inequality, Indigenous studies, race/racism, youth studies, and the sociology of education. Her approach to teaching and learning is informed by UDL (universal design in learning), trauma-informed approaches to teaching Indigenous content, and a focus on reflexivity and self-reflection for students. She is committed to the meaningful inclusion of communities in the classroom (‘nothing about us without us’), and her courses often involve guests, collaborators and/or hands-on activities that enhance students’ understandings of difficult material. Professor Kwan-Lafond also works with Indigenous students and teachers at TEC University in Costa Rica, where she has traveled with students from Canada to do land-based learning with Indigenous communities. She was formerly the Coordinator of the Indigenous Studies certificate program at Centennial College, where she helped create a free online eTextbook available to all learners in Canada. Her PhD dissertation involves participatory research with first-generation Canadian youth in a large suburban high school, and is focused on parental involvement, post-secondary pathways, and notions of success for first-generation youth. Her PhD work was supported by the Vanier Canada Graduate Scholarship. 

 

La professeure Dani Kwan-Lafond est une femme métissée née sur le territoire du Traité 4 (Saskatchewan) qui vit à Tkaronto (Toronto) depuis de nombreuses années. Elle est une ancienne travailleuse sociale, une ancienne “décrocheuse” du secondaire et une personne ayant une expérience vécue en tant que cliente des services sociaux; ces expériences continuent d'éclairer sa pratique d'enseignement et son engagement envers les approches non traditionnelles, décolonisées et antiracistes de l'enseignement et de l'apprentissage. Les intérêts d'enseignement et de recherche de la professeure Kwan-Lafond comprennent l'inégalité sociale, les études autochtones, la race/le racisme, les études sur la jeunesse et la sociologie de l'éducation. Son approche de l'enseignement et de l'apprentissage est éclairée par la CUD (conception universelle de l'apprentissage), des approches tenant compte des traumatismes pour l'enseignement du contenu autochtone et un accent sur la réflexivité et l'autoréflexion pour les étudiants. Elle s'est engagée à l'inclusion significative des communautés dans la salle de classe (« rien sur nous sans nous »), et ses cours impliquent souvent des invités, des collaborateurs et/ou des activités pratiques qui améliorent la compréhension des élèves sur des matières difficiles. La professeure Kwan-Lafond travaille également avec des étudiants et des enseignants autochtones à l'Université TEC au Costa Rica, où elle a voyagé avec des étudiants du Canada pour faire un apprentissage basé sur la terre avec des communautés autochtones. Elle était auparavant coordonnatrice du programme de certificat en études autochtones au Centennial College, où elle a aidé à créer un manuel électronique en ligne gratuit accessible à tous les apprenants au Canada. Sa thèse de doctorat porte sur une recherche participative auprès de jeunes Canadiens de première génération dans une grande école secondaire de banlieue et porte sur l'implication des parents, les parcours postsecondaires et les notions de réussite des jeunes de première génération. Son travail de doctorat a été soutenu par la bourse d'études supérieures du Canada Vanier.

Education

B.S.W., Ryerson (2005)
M.Ed., OISE/UofT (2009)
PhD, York University (2023)

Publications

Kwan-Lafond, D. (forthcoming). Book Review: Distorted Descent: White Claims to Indigenous Identity by Darryl Leroux. Journal of Critical Mixed Race Studies.

Kwan-Lafond, D. and Winterstein, S. (2019). The Canadian Census and mixed race: tracking mixed race through ancestry, visible minority status, and Métis population groups in Canada. In Aspinall, P. and Rocha, Z. (Eds.). The Palgrave International Handbook of Mixed Racial and Ethnic Classification. Springer International Publishing AG. London, UK.

OER (Open Educational Resource) eTextbook (2018). Our Stories: First Peoples in Canada. Apple iBook/online Open Education Resource (OER). eCampus Ontario/Centennial College. Available at: https://ecampusontario.pressbooks.pub/indigstudies/part/main-body/ and on Apple iBooks: https://books.apple.com/ca/book/our-stories-first-peoples-in-canada/id14...

Mahtani, M., D. Kwan-Lafond, and L. Taylor. (2014). In King-O’Riain, R., S. Small, M. Mahtani, M. Song, and P. Spickard (Eds.). Chapter title: Exporting the Mixed Race Nation: Mixed Race in the Canadian Context. (2014). In Global Mixed Race. NYU Press, p. 238-262.

Chapman-Nyaho, S., James, Carl E., and Kwan-Lafond, D. (2012). “We Expect Much of You”: A Youth and Policing Initiative. Canadian Ethnic Studies Journal, 43-44, (1-2), p. 81-98.

Kwan-Lafond, D. (2011). Chapter 13: Racialized Masculinities in Canada. In Laker, J. (Ed.). Canadian Perspectives on Men and Masculinities: An Interdisciplinary Reader. Oxford, UK: Oxford University Press. pp. 222-240.

Kwan-Lafond, D., Harrison, D., and Albanese, P. (Autumn 2011). Parental Military Deployments and Adolescents’ Household Work. Studies in Political Economy. 88 (1). pp. 163-189.